Close Menu
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
SvetHororu.cz
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
SvetHororu.cz
Home»Soundtracky»Mist, The (Mark Isham)

Mist, The (Mark Isham)

prasoidnapsal prasoid13. 12. 20244 minuty čtení Soundtracky

Úvod a dostupnost

Horor The Mist (2007, Hustá mlha) se byť pouhopouhým závanem neotřel snad o málokoho, kdo se o hororovou branži zajímá. Jednak jej podle povídky Stephena Kinga natočil mistr jeho adaptací Frank Darabont, jednak byl kolem snímku humbuk, o který se postarali distributoři, kteří totálně selhali a uvedení do kin oddalovali tak dlouho, až bylo zbytečné. Zdá se navíc, že to stejně vázne i v případě soundtracku. Domácí trh jím zrovna zahlcen není, a to i přesto, že je to již nějaký ten pátek, co cd s hudbou Marka Ishama vydalo Varése Sarabande. Pojďme si jej tedy představit.

Rozbor

Úvodní skladba je spíše zvukovou clonou, která se s jistými náznaky vzdálené temnoty postupně přelévá dopředu. Poté se otevírají vrzající vrátka druhé „Tentacles” a je jasné, že přichází cosi neúprosného. Symbolizuje to rozmanitá hra zvuků, kterým vévodí rytmika a motiv bzučícího hmyzu, střídaný troubením něčeho daleko většího kdesi v dálce. Dokonalý doprovod k valící se bílé smrti.Třetí „Bugs”, nejdelší skladba, podtrhuje tklivost a bezvýchodnost situace. Atmosféru zhušťují o prvek neporazitelné hrůzy rytmické nájezdy elektroniky a zpěv v pozadí. V polovině přichází taneční rytmus a zrychlení, které má dát na vědomí, že to, co vypadá jako nebezpečí venku, může být nebezpečné i uvnitř. I když se čas od času vzdaluje, stále trvá. Což potvrzuje i obsahová neurčitost čtvrté „Mist”.„Spiders” pokračuje v živé rytmické jízdě plné překvapivých zvratů, které nemají daleko ke způsobení úleku. Příští kompozice se nese spíše v klidnějším, zato daleko nervově labilnějším duchu. Pomalé nájezdy drsné temnoty sešlapávají posluchačovu hlavu tak důkladně, že mám o ni upřímně strach.

A to již zaznívá varhanní motiv, za který by se nemusel stydět ani John Carpenter. Přichází „The Host of Seraphim”. Velmi hypnotická a temná skladba, která nenabízí nic než depresivní tragédii a po zádech běhající nikoli mráz, nýbrž absolutní nulu. Objevují se v ní záblesky naděje, ovšem její horizont je spíše apokalyptický. Je na místě podotknout, že tato kompozice není plně v rukou Marka Ishama. Ten ji samozřejmě doplnil o své nápady, avšak primárně patří autorství skupině Dead Can Dance, jíž tvoří Brendan Perry a Lisa Gerrard.

Poslední ochutnávka „The Vicious Blues” je již dle názvu malým zpestřením v podobě živější a veselejší skladby. Jako by se Isham skladbou, kterou si vypůjčil ze svého staršího díla Mrs. Parker and the Vicious Circle (1994), snažil omluvit za předešlým děním pocuchané nervy. Ve filmu je to úplně první skladba, doprovázející malování Kingovy postavy Ronalda Deschaina z Gileadu.

Hodnocení

Krátké, zato intenzivní. To jsou první slova, která mne po několikanásobném poslechu napadají. Těmi dalšími jsou nepochybně atmosférické (podle vydavatele vtíravě, což musím kvitovat), v jistém smyslu pak apokalyptické a drtivé. Stejně jako nás Darabont převálcoval filmem, rozšlapal nás Isham svým soundtrackem. Je tu však zásadní ale.

Nevýhodou tohoto díla je skutečnost, že je ve filmu jako takovém nevýrazné. Řekněte svým známým od hororu, že máte soundtrack k Husté mlze. Vsadím se, že často padne otázka: „Tam byla hudba?” Vsadím se dokonce, že stejná padla v mnoha případech i nyní. Právě neschopnost vzpomenout si na hudbu ve filmu způsobila, že jsem se poptávce po soundtracku dlouho vyhýbal. Toho jsem poté ihned zalitoval. Co způsobilo, že Darabont Ishama pohřbil pod příkrovem filmového pásku? Nabízím svůj pohled.

Jednou z příčin může být fakt, že se taková jednohubka, jakou půlhodinový soundtrack je, v dvouhodinovém filmu prostě jednoduše ztratí. Absence hudby je ostatně charakteristická i pro závěrečné titulky, což bývá místo, kam skladatelé zpravidla umisťují své tajné zbraně.

Druhou, a pro mne nejpřijatelnější, je celková formální podoba díla. Isham obsahově zvládl vytvořit náležitou atmosféru, ovšem zůstal pouze u podpory. Nepřišel se zásadním hudebním motivem či jednotlivé tracky spojovacím prvkem, který by uvízl v hlavě a upozornil tak na sebe jakožto na samostatné dílo hodné blízkého zájmu.

Toho však přesto hodno je. I když je skoupé na melodie a více se soustředí na rytmiku a drsné výbuchy hrůzy, je velmi chytlavé, progresivní, nebývale zvukově rozmanité, zkrátka ucházející.

Seznam skladeb

  1. Won’t Somebody See A Lady Home? (1:24)
  2. Tentacles (3:18)
  3. Bugs (7:49)
  4. Mist (1:32)
  5. Spiders (4:26)
  6. ExpIation (2:24)
  7. The Host Of Seraphim (7:19)
  8. The Vicious Blues (3:48)

Ceková doba: 32:03

90%

Malá porce nevšední atmosféry a intenzity. Je jistě jedním z těch, k nimž se budu stále vracet.

Sdílet Facebook Twitter Pinterest Email WhatsApp
Avatar
prasoid

Jsem: jako počasí, většinou kliďas/ Mám rád: srandu politou krví - horror comedy/ Hudba: heavy (80. léta, Queensrÿche...), ost (Goldsmith, Young...)/ Knihy: Klaus Mann, Stephen King, Poe.../ Filmy: 80. léta (horory, akční, sci-fi), National geographic/ Filosof: Schopehauer, Buddha/ Hrdina: Banana-man/ Ideologie: X/ Chybí mi: vousy

Další z kategorie

100

Pet Sematary (Elliot Goldenthal)

12. 9. 2024napsal prasoid
60

Woman in Black, The (Marco Beltrami)

12. 8. 2024napsal Frenk
Komentovat můžou pouze přihlášení uživatelé
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Oblíbené
  • TOP %
  • Nejnovější
70

Gremlins (1984)

7. 1. 2015napsal prasoid
70

Valentine (2001)

6. 9. 2023napsal Frenk
80

Child’s Play (1988)

28. 10. 2015napsal zbynek_smejkal
80

American Horror Story (2011), I. série

4. 1. 2012napsal Ondřej
93

Resident Evil Code: Veronica X (PS2 hra)

22. 6. 2023napsal j.calling.2bad
92

Dead Space (X360 hra)

5. 4. 2023napsal j.calling.2bad
90

I Am Legend (James Newton Howard)

11. 4. 2009napsal Frenk
90

Drag Me to Hell (Christopher Young)

25. 12. 2009napsal Frenk
40

Sorry About the Demon (2022)

17. 5. 2025napsal solo
50

Refuge (2023)

15. 5. 2025napsal solo
50

Cargo (2017)

13. 5. 2025napsal solo
50

Don’t Move (2024)

11. 5. 2025napsal solo
Náhodný výběr
20

Mummy Rebirth, The (2019)

30. 10. 2024napsal solo
70

Sadist, The (1963)

2. 9. 2023napsal prasoid
70

Bible Black (2001–2003)

11. 9. 2010napsal solo

Co je nového? Zářijové aktuality (2022)

30. 9. 2022napsal Šárka Jandová
Nové komentáře
  • Šárka Jandová: Knižní hororová novinka: Dokonalé zlo
  • Ondřej: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • dr.solfernos: Dog Soldiers (2002)
  • Šárka Jandová: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • jino: Candyman (1992)
Vyhledávání

Pro všechny příznivce hororového žánru. Recenze hororových filmů, seriálů, knih, her a soundtracků. Novinky ze světa hororu, články, filmové postavy.

Facebook
Nejlepší recenze
100

Cabinet des Dr. Caligari, Das (1920)

17. 9. 2022napsal Beonica
100

Return of the Living Dead (1985)

20. 9. 2023napsal jino
100

Cloverfield (2008)

4. 11. 2023napsal Frenk
Nejnovější recenze
40

Sorry About the Demon (2022)

17. 5. 2025napsal solo
50

Refuge (2023)

15. 5. 2025napsal solo
50

Cargo (2017)

13. 5. 2025napsal solo
© 2006 - 2025 SvetHororu.cz
  • Ochrana osobních údajů
  • Zásady cookies (EU)

Napište hledaný výraz a potvrďte Enter. Nebo akci stornujte klávesou Esc.

Cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytics
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Nastavení
{title} {title} {title}