Close Menu
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
SvetHororu.cz
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
SvetHororu.cz
Home»Články»Historie literárního hororu v kostce

Historie literárního hororu v kostce

Šárka Jandovánapsal Šárka Jandová6. 11. 20184 minuty čtení Články
Historie literárního hororu v kostce

Hrůzostrašné motivy lze spatřit již v nejstarších dobách, například ve starověku (Petronius: Satyricon, homérský epos Kyklop) a středověku (Dante Alighieri: Inferno). Hororové prvky zanechaly stopu i ve folkloru, pohádkách, bájích.

Za předchůdce žánru jsou považovány knížky lidového čtení a gotický, též zvaný černý román, který se rozvíjel ve druhé polovině osmnáctého století a jehož počátky sahají do Anglie. Nicméně je třeba zmínit, že se hororový žánr významně utvářel i v jiných národních literaturách, konkrétně v německé (Christian Heinrich Spiess: Das Petermännchen, 1793, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann: Ďáblovy elixíry, 1815) a francouzské (Jules Janin: Mrtvý osel a gilotinová žena, 1829, Guy de Maupassant: Horla, 1887).

Největší vliv měli ale stejně angličtí prozaici, za nejvýznamnější autory se považují Ann Radcliffová (Záhady Udolfa, 1794), Mary Shelleyová (Frankenstein, 1818) a John William Polidori (Upír, 1816). A byli to právě Shelleyová a Polidori, kteří vytvořili dva základní archetypy postav – monstrum a upír.

O dvacet let později se na scéně se svou první hororovou povídkou objevil Edgar Allan Poe, kterého můžeme považovat za prvního opravdového klasika žánru. Na svém kontě má povídky, romány, básně, ale i eseje, nicméně po celém světě je znám jako autor, který je schopen na krátkém úseku vylíčit hrůzu, jakou jeho postavy zažívají. Jak Encyklopedie literárních žánrů uvádí: „Poe především pracuje s hrůzou jako s jednotnou atmosférou díla vycházející z náznaků, dojmů a subjektivní nálady.“1 Položil tak kámen psychologického působení děsu. Výčet jeho tvorby je nesmírně bohatý, proto jmenuji pouze pár příkladů, a to povídky Morella (1835), Ligeia (1838), Zánik domu Usherů (1839).

Roku 1897 vyšlo v Anglii přelomové dílo, román Drákula, jenž pochází z pera Abrahama „Brama“ Stokera. K napsání ho inspiroval Montague Rhodes James svou gotickou novelou Carmilla (1871). Stoker tímto dílem rozpracoval typ upíra, jehož norma se ustálila natolik, že se k ní vrací nejen literáti, ale i filmový tvůrci.

Další autoři světové literatury, kteří pronikli do světa hororového žánru, patří například Nathaniel Hawthorne (Dům se sedmi štíty, 1851), Charles Dickens (Hlídač, 1866), Joseph Sheridan Le Fanu (V temném zrcadle, 1872), Robert Louis Stevenson (Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda, 1886), Ambrose Bierce (Může se tohle stát?, 1893), Montague Rhodes James (Příběhy sběratele starožitností, 1904) nebo Gustav Meyrink (Golem, 1915).

Kromě monster, upírů, duchů a psychologické manipulace začíná koncem devatenáctého století do hororového žánru vstupovat okultismus (Arthur Machen: Velký Bůh pan, 1894, Helena Petrovna Blavatská: Okultní povídky a jiné děsivé příběhy, vyšlo posmrtně 1892).

S příchodem dvacátých let dvacátého století se začínal rozmáhat nový trend – specializované časopisy. Uvádím příklady z amerického trhu, magazíny Dime Mystery, který vycházel v letech 1932 až 1950, a kde svoje povídky zveřejňoval například Ray Bradbury (Malý vrah, 1946), a magazín Weird Tales, jenž vycházel úctyhodných devadesát jedna let, první číslo se dostalo na pulty roku 1923. Přispívali do něj například Clark Ashton Smith (Sklepení v Yoh-Vombis, 1932), Robert Ervin Howard (Děti noci, 1931) a Howard Phillips Lovecraft.

H. P. Lovercraft si určitě zaslouží označení lídra žánru začátku minulého století. Specifikum jeho psaní tkví v děsivém jádru samotných vyprávění, které viděl jako obraz, myšlenku, pocit. Na svém kontě má nespočet textů, především povídek, z nichž jmenuji Vzpomínání na dr. Samuela Johnsona (1917), Hrobka (1922) a Volání Cthulhu (1926), v níž se poprvé objevil tzv. mýtus Cthulhu, fiktivní mytologie, kterou ve svých dílech využívali i jiní spisovatelé. Zajímavé také je, že patřil k prvním, kdo označení horor užili.

S padesátými a šedesátými léty začala hororová literatura stoupat a krom povídek (Daphne du Maurierová: Ptáci, 1952) začala řada autorů svůj zájem mířit na novely a romány. Mezi takové autory patří Richard Matheson (Já, legenda, 1954), Shirley Jacksonová (Dům na kopci, 1959), Robert Bloch (Psycho, 1959), Ira Levin (Rosemary má děťátko, 1962), William Peter Blatty (Exorcista, 1971). V té době začínal vzkvétat i filmový horor, a podle řady knih vznikaly více či méně známé adaptace, občas se dokonce stalo, že knihu proslavil až hraný snímek.

Ve druhé polovině minulého století se na literární scéně objevil Stephen Edwin King, který začínal povídkami (I povstal Kain, 1968), vzápětí začal sklízet úspěchy svojí románovou tvorbou (Carrie, 1974, Osvícení, 1977, Řbitov zvířátek, 1983, To, 1986). King stále píše a stále s velkým úspěchem prodává další knihy, které bývají často převedeny na plátna kin nebo na televizní obrazovky.

Mezi další autory, kteří publikovali v sedmdesátých letech a dále, patří James Herbert (Krysy, 1974, Mlha, 1975), Peter Benchley (Čelisti, 1974, Bestie, 1998), Thomas Tryon (The Other, 1971), Anne Riceová (Interview s upírem, 1976, Upír Lestat, 1985), Stephen Goldin (Getaway World , 1977), Clare McNallyová (Ghost House, 1979), Thomas Harris (Červený drak, 1981, Mlčení jehňátek, 1988), Clive Baker (Věčné zatracení, 1985, Hellraiser, 1986), Dan Simmons (Černé léto, 1991) a Neil Gaiman (Američtí bohové, 2001).

Obrázky: Archiv autorky.

Citace

1 MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vydání. Praha; Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. s. 254.

Sdílet Facebook Twitter Pinterest Email WhatsApp
Šárka Jandová
Šárka Jandová
  • Website
  • X (Twitter)

Korektor, redaktor, správce FB. Na horror.cz (nyní světhororu.cz) od 2007.

Další z kategorie

Amityville – věřte nevěřte

27. 6. 2025napsal jino

Záhada odhalena: Dokonalé zlo je téměř tady!

13. 6. 2025napsal Šárka Jandová
Komentovat můžou pouze přihlášení uživatelé
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Oblíbené
  • TOP %
  • Nejnovější
70

Gremlins (1984)

7. 1. 2015napsal prasoid
70

Valentine (2001)

6. 9. 2023napsal Frenk
80

Child’s Play (1988)

28. 10. 2015napsal zbynek_smejkal
80

American Horror Story (2011), I. série

4. 1. 2012napsal Ondřej
93

Resident Evil Code: Veronica X (PS2 hra)

22. 6. 2023napsal j.calling.2bad
92

Dead Space (X360 hra)

5. 4. 2023napsal j.calling.2bad
90

I Am Legend (James Newton Howard)

11. 4. 2009napsal Frenk
90

Drag Me to Hell (Christopher Young)

25. 12. 2009napsal Frenk
100

Pet Sematary (1989)

8. 7. 2025napsal Ondřej
70

Pearl (2022)

3. 7. 2025napsal Frenk

X (2022)

2. 7. 2025napsal Frenk
60

Shrine, The (2010)

1. 7. 2025napsal Frenk
Náhodný výběr
40

Zombie Night (2013)

3. 3. 2018napsal solo

Co je nového? Dubnové aktuality (2019)

30. 4. 2019napsal Šárka Jandová
70

Barbarian (2022)

13. 6. 2025napsal Frenk
30

Cruel Will (2013)

14. 10. 2023napsal solo
Nové komentáře
  • Šárka Jandová: Knižní hororová novinka: Dokonalé zlo
  • Ondřej: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • dr.solfernos: Dog Soldiers (2002)
  • Šárka Jandová: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • jino: Candyman (1992)
Vyhledávání

Pro všechny příznivce hororového žánru. Recenze hororových filmů, seriálů, knih, her a soundtracků. Novinky ze světa hororu, články, filmové postavy.

Facebook
Nejlepší recenze
100

Return of the Living Dead (1985)

20. 9. 2023napsal jino
100

Cloverfield (2008)

4. 11. 2023napsal Frenk
100

Pet Sematary (1989)

8. 7. 2025napsal Ondřej
Nejnovější recenze
100

Pet Sematary (1989)

8. 7. 2025napsal Ondřej
70

Pearl (2022)

3. 7. 2025napsal Frenk
60

Shrine, The (2010)

1. 7. 2025napsal Frenk
© 2006 - 2025 SvetHororu.cz
  • Ochrana osobních údajů
  • Zásady cookies (EU)

Napište hledaný výraz a potvrďte Enter. Nebo akci stornujte klávesou Esc.

Cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytics
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Nastavení
{title} {title} {title}