Český název: Vetřelec: Vzkříšení
Režie: Jean-Pierre Jeunet
Rok výroby: 1997
Délka: 109 min
Země: USA
Hrají:
Sigourney Weaver … (Elen Ripley)
Winona Ryder … (Call)
Ron Perlman … (Johner)
Dominique Pinon … (Vriess)
Michael Wincott … (Elgyn)
…a další
Málokterá sága měla to štěstí, že se na jejích filmech vystřídala taková režisérská esa, jako u Vetřelce. Ridley Scott, James Cameron, David Fincher. Ti všichni dali spolu s HR Gigerem podobu snad nejznámějšímu filmovému monstru. Roku 1997 (u nás v roce 1998) přišel do kin čtvrtý a na dlouhou dobu poslední film Vetřelčí série. A opět za jeho zrodem byl osobitý tvůrce s osobitým stylem. Jean-Pierre Jeunet.
Dovolte mi krátkou odbočku, která je pro tuto recenzi nutná. Mám rád filmy Jean-Pierre Jeuneta. Jeho filmové vyprávění a obzvláště Příliš dlouhé zásnuby u mě jsou na velice vysoké příčce. Tento válečný dokonce i v TOP desítce. Jeho nezaměnitelný styl poznám, i když bych si nepřečetl jméno režiséra (má to i opačný efekt, jeden čas jsem si myslel, že Babe: prasátko ve městě též režíroval).
Zpět k Vetřelci 4. V polovině devadesátých let měl Jean-Pierre Jeunet na kontě jen dva celovečerní filmy: Město ztracených dětí (1995) a Delikatesy (1991). Žádný z těchto filmů ale nerežíroval sám. Vždy měl vedle sebe kolegu Marca Caro. A právě v době Města ztracených dětí se Jeunetovi ozvali producenti z Hollywoodu, kteří ho zvažovali jako možného režiséra k připravovanému čtvrtému Vetřelci. A skutečně, Jean-Pierre roli získal a tvůrci: Danny Boyle a David Cronenberg ostrouhali.
Jean-Pierre odlétá do USA (Sigurney Weaver odmítá kvůli Vetřelci cestovat do Británie), a tak většina filmu vzniká ve studiích Fox v Los Angeles. Neletí rozhodně sám, s sebou si bere několik herců, s nimiž už má zkušenosti a překladatele, neboť Jeunet neumí Anglicky.
Děj Vetřelce se posouvá o dvě stě let dopředu. A před scénáristou stojí komplikovaná věc: oživení mrtvé postavy, která v předchozím filmu kompletně shořela. Zkušený Joss Whedon (scenárista) proto sáhne do ranku klonování a genetiky. Vetřelec se tím pouští na zcela novou úroveň. Strach z vraždícího monstra a jeho eliminace se tak dostává více do ústraní (nezmizí, jen není tak výrazná). Tématem filmu je nyní zneužívání vědy (pořád ono téma znásilnění, jen trochu jinak), pak mateřství, láska a vědecké pokusy. Samotný Vetřelec na poli toho je pouze subjektem – obětí. Nikoli hlavním agresorem. To člověk zde přejímá štafetu hlavního padoucha. A Ellen Ripleyová? Ta je někde mezitím. Napůl Vetřelcem a napůl člověkem.
Jak to u podobných filmů bývá, člověk hrající si na Boha, tvrdě zaplatí za svou opovážlivost. A skutečně, na palubě lodi dojde k úniku pokusných subjektů. Rozehrává se klasický boj o přežití a záchranu planety země, ke které vesmírný koráb míří.
Předně bych chtěl říci, že chválím scenáristu tohoto projektu. Oproti prokletému třetímu dílu je tento daleko inteligentnější, vrstevnatější a odvážnější. Obzvláště jeho mysterióznější první půlka. Jakmile záhad ubyde, přibude vysvětlení a příběh nabere klasičtější nádech úniku z lodi, kvality filmu padnou do průměru až mírného nadprůměru.
Přesto jsem si velice vychutnával scény s Ronem Perlmanem, který si je pro sebe kradl. Stejně tak s Dominiquem Pinonem, jehož chlapík na kolečkovém křesle byl sice magor, ale fandil jsem mu od začátku do konce. Dokonce i Sigourney Weaver mi přišla zapálenější. Přece jen zde byla vykreslena daleko barvitěji oproti třetímu pokračování.
Tu a tam se sice objeví logický laps, nikdy se ale nedostane na úroveň, abyste se kvůli němu vznášeli vzteky nad zemí a přestali věnovat pozornost ději.
Přesto ale Vetřelec: Vzkříšení zaznamenal úpadek zájmu. Rozpočet oproti třetímu filmu vzrostl z 50 na 75 miliónů dolarů. Z toho jedenáct miliónů inkasovala sama Weaver (pro porovnání, to je celý rozpočet prvního Alien). V USA film vydělal necelých 48 miliónů dolarů. Celosvětově pak 161 miliónů dolarů. Bylo jasné, že je série u konce s dechem. I filmoví kritici nepěli žádné ódy. Po prvních dvou filmech, které dodnes mají 98% na Rotten Tomatoes, Jeunetovo pokračování kleslo na 53%. To je sice o šest procent více, než má třetí díl, ale stále dost málo na to, aby producenti v sérii pokračovali. A tak se Vetřelec uložil zpět k ledu na dlouhých sedm let, než Paul W. S. Anderson začal s realizací Alien vs. Predátor.
Joss Whedon a Jean-Pierre Jeunet spojili síly a pokusili se oživit slávu upadajícího Vetřelce. To se jim bohužel nepodařilo. Nicméně dobrý film díky tomu přece jen vznikl. A pokud máte rádi Aliena, určitě mu dejte šanci. Možná z něj nebudete tak nadšení jako já, ale rozhodně o žádnou tragédii nepůjde. Je lepší, než skutečně špatný třetí díl.