Český název: Americké psycho
Režie: Mary Harron
Rok výroby: 2000
Délka: 101 min
Země: USA / Kanada
Hrají:
Christian Bale … (Patrick Bateman)
Justin Theroux … (Timothy Bryce)
Josh Lucas … (Craig McDermott)
Bill Sage … (David Van Patten)
Chloë Sevigny … (Jean)
… a další
Patrick Bateman je mladý a úspěšný finančník. Miluje hudbu, je pánem svého času a jeho krásná snoubenka připravuje svatbu. Životem proplouvá naprosto bezstarostně, což je možná důvodem jeho večerních aktivit. Zatímco během dne představuje Bateman typického úředníka, kterých chodí po ulicích tucty, večer se mění na vraždící monstrum potřísněné krví…
Už z úvodníku je patrné, že ke sledování Amerického psycha mě přinutila především herecká účast mého oblíbeného herce Christiana Balea. Už od dob jeho památného výkonu v emocionálním Equilibriu jsem věděl, že z něj roste velký talent. Můj správný úsudek potvrdily nedávné hity (především Temný rytíř), po kterém má Bale postaráno o živobytí na několik dalších let.
Proč taková rozprava o hlavním hrdinovi na úvod? Baleovo charisma opět funguje, ale v tomto kontroverzním díle režisérky Marry Harronové je to možná to jediné, co stojí za zmínku. Musíte se tedy (podobně jako já) naladit na tu správnou notu, jinak vám dojde fakt, že Americké psycho je vlastně prázdný film, který nic nevysvětluje, nic nepředává a nechybí moc k tomu, aby tato sonda do duše sériového vraha byla označena za totální zbytečnost.
Film nám totiž nevysvětluje, jak se z Patricka stala krvelačná bestie, která po nocích vraždí bezdomovce. Divákovi je předem dáno, že Bateman už krvelačnou bestií je a pouze s ním stráví několik dní jeho života, do kterého se přimotá vyšetřování jeho ztraceného kolegy. Jinak Patrick prožívá klasickou monotónost všedních dní, chodí po barech a odráží útoky své vlezlé snoubenky. Psychologii hlavní postavy naštěstí krásně prohlubuje několik perfektních scének, které asi nejvíce utkví v paměti.
Bateman je totiž natolik excentrická postava, že ačkoliv si pomalu chystá vraždící nástroje, vášnivě přitom své budoucí oběti vypravuje o své oblíbení hudební skupině, o kráse zrovna znějících tónů a podobně. To ve mě trošku probudilo vzpomínky na Hannibala Lectera, který taktéž vraždil na pozadí symfonického koncertu. Patrick chce být dokonalý. Až perfekcionisticky dbá o svou tělesnou krásu, duševní pohodu naopak čerpá z touhy po krvi. Jeho mozek nedokáže přijmout porážku. Bravurně to zobrazuje scéna s vizitkami, která mi taktéž utkvěla v mysli.
P.S.: Abych nezapomněl, pochvalu si zaslouží také jako vždy výborný Wiliam Dafoe v roli vyšetřujícího detektiva a mladičká Reese Witherspoon coby Patrickova otravná snoubenka.
Bohužel to všechno nestačilo, prázdnotu filmu se nepodařilo zaplnit, rovněž dramatický oblouk v závěru filmu mi jednoduše nesedl. Zato krví potřísněný Christian Bale, který běží nahý po chodbě a v rukou drží motorovou pilu pronásledujíc nebohou prostitutku, to je něco, co už asi nikdy ve filmu neuvidím...
Ona dramatická prázdnota a téměř absence napětí je především charakteristickým znakem velmi kontroverzní literární předlohy, která se dokonce potýkala se snahou o její zákaz v domnění, že se jedná o autobiografii. Což se pochopitelně projevilo jako velmi účinná reklama a z knihy se stal bestseller. Pochopit knihu samu o sobě je poměrně těžké, protože nevíte, kdy se vám autor pokouší zprostředkovat nějaké poselství reflektující stav společnosti mladých amerických finančníků a kdy si z vás jednoduše dělá srandu. Filmová podoba příběhu je pochopitelně neúplná a domnívám se, že bez znalosti románu nemusí nutně plně “zafungovat”. Až teprve po přečtení románu skutečně oceníte Baleovův herecký výkon, na němž film z velké části postaven.
PS: Na omluvu autorů snímku se ještě sluší podotknout, že ani v knize se nedočkáte odpovědí na všechny otázky. Autor vás v tomto ohledu odkazuje na vlastní úsudek. Tento aspekt se zřejmě pokoušela Harronová přenést i do filmu.
Je to už dlouho, co jsem to viděl a pokud se dobře pamatuju, nijak moc mě ten film neoslovil. Mám doma knihu, podle níž je to natočený, tak doufám, že bude lepší…
Tenhle film je pro mě velice zvláštní. Pohyboval jsem se na hranici nudy, usnutí a potom jsem se zase do filmu tzv. zažral. Nejlepší na filmu je hlavní postava a potom ta scénka se dvěmi babami v posteli a jeho pózy při sexu u zrcadla. Bohužel nudných chvilek je tam opravdu hodně. Za igelitem přikrytý nábytek (aby mu ho nikdo nepošpinil), Balea a hudbu 50%.