Dramatické úhly kamer, groteskní zombie psiska, hrozivá monstra, děsné ovládání – v dobrém i ve zlém, všechny věci, kterými je RE série známá, jsou obsaženy v RE0. Zasazen přímo do doby před událostmi odehraných v originálním RE, RE0 obsahuje vysoce detailní postavy a hodně blízké prostředí, společně se soundtrackem, jenž vás udrží v konstantním strachu z toho, co se může skrývat za blízkým rohem. Zároveň v ní narazíte na několik nových hratelnostních elementů, jako nový systém přepínání mezi postavami, který vám umožňuje měnit kontrolu nad dvěma hlavními charaktery “za letu”, a také nově možnost vyhazovat předměty kdekoliv, namísto hledání skladovacích truhlí. Tyto přídavky však nemění tradiční residentevilovskou hratelnost tak drasticky, jak byste si mohli myslet, a jakmile se zaboříte hlouběji do původů záhadné společnosti Umbrella, dostanete zřetelný pocit, že jste to už někdy všechno dělali.
Vskutku, RE0 dokonce i začíná hodně jako originální hra v sérii, kdy je S.T.A.R.S. Bravo tým poslán na prozkoumání zpráv o nechutných kreaturách hltajících obyvatelé Racoon City. Jejich vrtulník je na dráze letu a tým se začíná potulovat lesem, ve kterém ztroskotali. Jedna z týmu, Rebbeca Chambers, časem narazí na armádní policejní jeep a na jistý soubor, který ji přiměje domnívat se, že vojáci jedoucí tímto jeepem eskortovali nějakého vězně na popravu. Rebbeca namísto bloudění do panství pak naráží na vlak, jehož pasažéři byli zabiti gangem superpijavic, jež ovládal záhadný muž s dlouhými blond vlasy. V minutě se Rebbeca seznamuje s odsouzeným Billym Coenem, a navzdory jejím výhradám se ti dva rozhodnou spolupracovat a postavit se hordám zlých a ošklivých mazlíčků společně. Jak se příběh RE0 rozvíjí, zjišťujete více a více o Billym (včetně důvodu jeho kritizované exekuce), původ společnosti Umbrella a jeho hrozivého T-viru, který vytváří lidožravé zombie, gigantický hmyz všeho druhu, a výběr dalších zlých věcí. Příběh je vyprávěn za pomocí cutscén (jak prerenderovaných, tak i renderovaných v realném čase) a různých dokumentů ležících kolem.
Hraní za více postav není žádná novinka v RE sérii, ale RE0 nám poprvé umožnil hrát za dvě postavy během většiny hry. Pře započetím hraní se dozvíte, že Billy a Rebbeca mají jiné dovednosti a schopnosti, kterých bude třeba využívat. Billy je ten silnější a tak dokáže absorbovat mnohem více zranění, než Rebbeca. Může také hýbat těžšími objekty, jako knihovnami a krabicemi. Jedinou unikátní schopností Rebbecy je umění smíchávání různých chemikálií. Oba dva mohou u sebe nosit jakékoliv zbraně či předměty. Tato disparita pak nakonec vyplývá v tom, že Rebbeca se stává baleným hybridem různých sort, vypovězeným k nošení extra tretek pro Billyho a přispěním nějaké té podpůrné střelby během soubojů. Avšak v pozdější fázi hry se stejně nevyhnete použití té slabší poloviny tohoto páru v některých tuhých situacích.
Když si jsou naši dva hrdinové dostatečně nablízku, je možné tomu druhému rozkazy. Můžete rozhodnout, zda vás bude následovat nebo zůstane na místě, a také jestli se zapojí do přestřelky s monstry střílením, nebo raději prostým stáním a nicneděláním. Také můžete mezi oběma prohazovat předměty. Tyto specifikace jsou všeobecně nastaveny v inventáři, můžete ale také využít klávesových zkratek k udělení rozkazu nebo k přepnutí mezi postavami. Také je dobré vědět, že ta druhá postava ovládaná umělou inteligencí se stále může pohybovat v závislosti na vašem manipulování s knoflíkem C na GameCube ovladači, nicméně není možné ho takhle na dálku přimět střílet nebo otevírat dveře. Většinou tato týmová mechanika funguje dobře. Ušetříte munici i zdraví a obecně budou střety se zombie klidnější a snadnější díky pracování v tandemu s druhou postavou, takže udržovat ty dva neustále pospolu (kromě případů, kdy je nutné je oddělit) je obvykle dobrý nápad. Nicméně, během soubojů v úzkých prostorách, umělá inteligence má problém s určováním času útoku, a častokrát se tak budete přibližovat k nepříteli, abyste mohli parťáka popohnat k akci.
Tento týmový systém se rozšiřuje dále přes zabíjení geneticky zmutovaných zrůd, a sice při hádankových sekvencích. Tento aspekt však bohužel nevyužil svého potenciálu. Většina týmově orientovaných puzzlů v RE0 vyžaduje jednoduše po Billym nebo Rebecce, aby našel/našla daný předmět v dané lokaci, ve které oba právě uvízli, a následně onen předmět poslat přes výtah, aby se eventuelně mohli znovu seskupit. Jiné zase vyžadují jednu postavu držet dveře, aby druhá mohla vběhnout dovnitř a vzít nějakou věc. Další situace hází tu druhou postavu do strategického umístění, takže pak nemusíte běhat tam a zpátky a přehazovat páky nebo točit uzly během řešení nějakého puzzle. Vcelku pak tento mechanismus doopravdy nepůsobí příliš inovačně nebo zajímavě, a fakt, že některé z hádanek jsou jednoduše lehce pozměněné variace na ty, které jsme viděli v předchozích dílech, tomu celkovému dojmu moc nepomáhá.
Bídné ovládání je dalším aspektem hratelnosti, který RE0 zdědil po svých předchůdcích. Namísto použití analogového ovládání ve stylu Devil May Cry, Capcom se opět rozhodli držet se méně úslužného “klasického” schéma, ve kterém se postava otáčí zoufale pomalu. Během bojů se zombie toto ovládání nezpůsobuje až takové potíže, protože zombíci nejsou právě rychlíci, a tak vás jen těžko přivedou do prekérní situace. Ale jakmile narazíte na ty hbitější nepřátelé RE0, což zahrnuje pomatené opičky a super rychlé zombíky složené zcela a pouze z T-virových pijavic, ovládání se stane významným zdrojem frustrace, jelikož se budete opakovaně zasekávat během vyhýbání se takovýmto kreaturám. Je zde otočka o 180 stupňů, která přiměje vaši postavu se rychle natočit opačným směrem, a popravdě to místy pomůže, ale stále je příliš pomalá. Schéma ovládání samozřejmě bude důvěrně známé fanouškům této série, ale proč Capcom alespoň nezahrnou možnost změnit ovládání na trochu modernější analogové schéma? Toť záhada.
Ke Capcomovu kreditu, tvůrčí tým se pokusil změnit systém předmětů umožňováním vás vyhazovat předměty, kdekoliv vás napadne, namísto nucení hráče vyhledávat ty velké truhly. Naneštěstí, tento nápad v praxi nefunguje tak dobře, jak by mohl, protože nejjednodušší stejně pořád je vyhodit je v místnostech s těmito truhlami. Avšak v tom případě se do těchto místností musíte vracet pro dodatečnou munici, lékárničku nebo zvláštní předmět, který jste mohl zahodit omylem. Pokud nakonec rozházíte vaše předměty bšude možně, jen ne v místnsoti s truhlou, můžete je snadno najít pohledem na mapu a prozkoumáním sekce předmětů ve spodní části obrazovky.
Co se grafiky týče, RE0 vypadá fantasticky, díky stejné technologii, která poháněla remake prvního RE pro GameCube. Tato technologie umožňuje vývojářskému týmu včlenit hladké plně rozpohybované video animace do prerenderovaných pozadí; tento efekt je obzvláště pozoruhodný v jedné z prvních lokacích hry, a sice v napadeném vlaku. Uvidíte láhev kutálející se v závislosti na pohybu vlaku, vhodný vlnící efekt v louži vody v pánvi, paž mrtvoly houpající se ze strany na stranu na židli, a další. Osvětlení v této konkrétní oblasti je rovněž excelentní, jak krátké záblesky světla proudí skrz okna každých pár vteřin. Ostatní lokace ve hře také mají úžasnou úroveň detailů. Jsou trochu statičtější, než onen vlak, a taky neukazují herní vizuální technologii ve stejném stupni, ale Capcom odvedli mnohem lepší práci při splývání vysoce detailních polygonních postav do prerenderovaných prostředí.
Zvuková stránka RE0 je všeobecně také excelentní. Hudba se mění z mdlého echa, jež doplňuje ambientní hluk v bouřlivý orchestr, který indikuje přítomnost jednoho z obávaných pijavicových zombie. Hudba vskutku pomáhá při budování děsivé atmosféry ve hře, ale zvukové efekty tak činí ještě lépe, když uslyšíte zombie vléct jejich nohy a sténat, stejně jako jiné sorty kreatur utíkajících kolem ve stejné místnosti, ve které se nacházíte.
- Hratelnost – 7/10
- Grafika – 9/10
- Zvuk – 9/10
- Návykovost – 8/10
P.S. – mnou vychvalovaný vlak je zachycen v trileru. Doporučuji shlédnout (samozřejmě nejen kvůli onomu vlaku).
Všechny ty věci, které pro některé hráče udělali Resident Evil nepříjemností (jako inkoustové pásky jakožto jediná možnost uložení průběhu hrou, nešikovné ovládání a omezené inventáře) neodešly s uvedením Resident Evil 0, takže tato specifická skupinka lidí nejspíš nebude chtít naskočit na vyzdobený vůz s kapelou s tímto dílem. Nicméně ti, které RE série stále drží, navzdory jejím zarputilém trvání na zůstávání nezměněnou (nepočítaje pozdější čtyřku), zjistí, že RE0 stále má hodně co nabídnout vo formě ohromné grafiky, několika málo změn v hratelnosti, a v příběhu odhalující původy společnosti Umbrella.