Režie: Karel Smyczek
Rok výroby: 1996
Délka jedné povídky: 20-30 min
Počet povídek: 6
Země: Česká republika
Hrají:
Břetislav Rychlík
František Němec
Arnošt Goldflam
Libuše Havelková
Otmar Brancuzský
… a další
Pod patronátem televize Nova a režiséra Karla Smyczka tak vzniklo dvanáct povídek s hororovým nádechem, jenž se snaží zachovat původní úmysl čtenáře ( v tomto případě diváka) nejen vystrašit, ale i díky několika humorným pasážím pobavit. V celém tomto seriálovém cyklu se objevila celá řada vynikajících českých herců i vycházejících hvězdiček. Dvanáct povídek bylo rozděleno díky své velikosti na dvě dvd a tady je prvních šest.
Hororový seriál Drákulův švagr je natočený podle stejnojmenné literární předlohy známého spisovatele ( dnes již zesnulého) Miroslava Švandrlíka. Pod patronátem televize Nova a režiséra Karla Smyczka tak vzniklo dvanáct povídek s hororovým nádechem, jenž se snaží zachovat původní úmysl čtenáře ( v tomto případě diváka) nejen vystrašit, ale i díky několika humorným pasážím pobavit. V celém tomto seriálovém cyklu se objevila celá řada vynikajících českých herců i vycházejících hvězdiček. Dvanáct povídek bylo rozděleno díky své velikosti na dvě dvd a tady je prvních šest:
Pohřební vůz
V této povídce máme šanci sledovat podivný příběh Hynka, muže v nejlepším věku, který ve svých snech vídá neznámou dívku v pohřebním voze. Ten se do své vysněné dívky zamiluje, ale oba jsou na jiné straně pověstného břehu a proto se rozhodne požádat o radu svého doktora. Jenže je mu jasné, že pokud chce být šťastný a být se svou milou bude muset něco obětovat. Tato povídka zřejmě nenechá chladným nikoho, kdo ztratil někoho ze svých milovaných. Protože se dokáže vcítit do pocitů hlavního hrdiny a určitě ho nejednou napadlo udělat něco podobného jako on. Atmosféricky je povídka na tom dobře, protože pocit beznaděje a trpkosti z ní přímo srčí, jenže herecký výkon Břetislava Rychlíka značně tomuto nasazenému tempu nestačí. Jen těžko mu lze uvěřit jeho strádání a sebeobětování. I tak si ovšem myslím, že Pohřební vůz patří přece jenom mezi průměrné povídky a to i díky slušné práci Františka Němce.
Guláš
Unavený turista dorazí po dlouhém výšlapu do malé vesničky, kde dávají vlci dobrou noc. Vyčerpaný, hladový a žíznivý vejde no místní hospody, kde se ostatní hosté ládují lahodně vonícím gulášem. Nechá si tedy donést dvojitou porci a je překvapen, jak je to dobré. Marně žádá po hospodské, aby mu prozradila svůj recept, ale nakonec se mu podaří jej vyloudit. Ovšem pod podmínkou, že to nikomu neřekne. A nestačí se divit. Tato povídka má velice předvídavý děj, který ovšem rozhodně nenudí a divák se bude bavit od začátku až do konce. Ať už mu potečou sliny nad lahodným pokrmem, nebo výborným hereckým výkonem všech zúčastněných. V hlavní roli se objevil Arnošt Goldflam, kterého si jistě budete pamatovat hlavně z legendárního Dědictví. Jen mě mrzelo, že konec nebyl více rozvinutý a divák byl tak trochu ochuzený o nějakou tu krvavou scénku.
Doktor Domián
Mladý učitel Luboš odchází za prací z Prahy na malý venkov. Jeho cílovou stanicí se stává vesnička Marpov a místní škola. Jenže už od příjezdu pozoruje, že se zde děje něco podivného. Jakoby se všichni obyvatelé něčeho, nebo někoho báli. Brzy zjistí, že tím důvodem je vysloužilí doktor Domián, který si údajně dokáže podmanit silou vůle každého, kdo se mu postaví. Luboš brzy na vlastní kůži pozná, že vzít práci v tomhle zapadákově nebyl ten nejšťastnější nápad. Oproti předešlým povídkám je tato nabitá mysteriózní atmosférou, která měla ovšem časté přestávky. Bohužel tak trochu místy nudným a nezajímavým dějem. Nevím proč, ale tento díl bych zařadil, jako druhý nejhorší z této šestice. Výkon Javorského byl na jeho možnosti hodně průměrný a doktor Domián mi strašidelný nepřišel vůbec. Nejhodnotnější byly asi krátké tajemné střihy, ve kterých to díky navozené atmosféře a ponurým melodiím gradovalo. Těchto světlých záblesků tu však bylo pomále.
Vášeň
Ve Švadrlíkově tvorbě nesmí chybět ani kousek erotiky či perverznosti a přesně tyto dva prvky najdeme v této již čtvrté povídce. Povídka nás zavede do bytu jednoho manželského páru, jehož nejšťastnější chvíle jsou už pryč. Zatímco ona je žena v domácnosti, on hraje v orchestru. Poslední dobou chodí domů čím dál později a tak jeho žena začíná mít podezření, že má milenku. Začne manžela sledovat a brzy odhalí jeho děsivé tajemství. Její muž totiž skrývá opravdu perverzní úchylku oproti které by byla milenka jen třešničkou na dortu. Galapředstavení Veroniky Freimanové a Hanuše Bora nenechá nikoho klidným. Nechci moc prozrazovat, ale věřte, že je tato povídka doslova úchylná a divákovi ukáže několik velice zajímavých praktik ze světa sexuální představivosti zvrhlíků a příznivců SM.
Poslední zločin markýze de Sade
Asi nejhorší povídka nás zavede do světa okultismu a vyvolávání duchů. Starý mládenec Jiří již delší dobu nadbíhá osamělé vdově ovšem bez viditelného výsledku. Po delším přemlouvání nakonec svolí ke společně strávenému večeru, ale pod podmínkou, že se s ní zúčastní večerní seance při které bude s několika známými vyvolávat ducha zemřelého A. Einsteina. Skeptický Jiří, který na tyhle bláboly nevěří ač nerad souhlasí. Během celé duchovní seance si dělá ze všech srandu, ale netuší že jeho nevěřícnost zapříčinila to, že se jim podařilo vyvolat ducha někoho jiného. Ze záhrobí totiž probudili samotného markýze de Sade, který všem ukáže čeho všeho jsou duchové schopní. Přestože se zde objevilo hned několik známých tváří jako například Petr Nárožný, Květa Fialová či Gabriela Vilhemová jde jen o slabý odvar spirituálních snímků. Po většinu času se divák jen nudí a poslouchá otřesné dialogy hlavních postav. Najde se zde však i několik zábavných pasáží, které ovšem celkovou podprůměrnost nezachrání.
Břitva
Teď trochu z jiného soudku. Sériový vrah je docela často využívanou zápornou postavou a tak nesmí chybět ani zde. Ve městě řádí vrah s břitvou, který má na svědomí již několik mrtvých žen. Marie bývá často sama doma a tak z bezpečnostních důvodů zamyká všechny dveře i okna. Jednoho dne se vrátí pozdě večer její manžel z práce a má podivné narážky ohledně její paniky. Marie začíná nabývat dojmu, že právě její milý je tím záhadným vrahem a rozhodne se situaci řešit po svém. Tato povídka patří stejně jako Vášeň k tomu nejlepšímu co nám toto dvd mohlo nabídnout. Do hlavních rolí byli obsazeni manželé Preissovi a svůj výborný herecký talent dokázali oba prodat naplno. Když se k nim ještě přidal Jiří Menzel bylo o zábavu postaráno. Této povídce jde jen velmi málo věcí vytknout, protože od skvělé atmosféry až po kvalitní scénář bylo na první pohled vidět, že zde byla odvedena opravdu ta nejlepší práce.
Hodnotit tohle první dvd jako celek je opravdu těžké, protože kvalita a úroveň jednotlivých povídek byla jako na horské dráze. Některé z nich by si zasloužili i to největší ocenění, ale najdou se zde i takové, které patří do slabého podprůměru. To samé platí i pro vizuální stránku příběhů, protože v několika z nich lze spatřit opravdu skvostné záběry při kterých vám přeběhne mráz po zádech, ale je zde i spousta hluchých míst. Proto budu volit zlatou střední cestu.