Úvod
Army of Darkness je v pořadí třetím filmem o dobrodružství již kultovní hororové postavy Ashe. Obyčejného týpka, který se náhodou dostane k předčítání z Knihy mrtvých, což pro něho znamená nutnost postavit se silám temnot, které se jej okamžitě snaží zmocnit. Zatímco první dva díly se nesly v duchu pomezí surového hororu a komedie, čemuž odpovídal i soundtrack, třetí díl z roku 1993 sází na pompu a heroismus. I těmto skutečnostem se skladatel všech dílů Joseph LoDuca přizpůsobil. Jeho dílo vydalo v tomtéž roce Varése Sarabande.
Rozbor
Úvodní „Prologue” je masivním výletem do středověkého fantasy okořeněného gradací do směsi postupů, která svou formou připomene dění v lesní chatě. Z druhé skladby dýchá heroizmus a taneční bálová nálada, což je střídáno romantickou vložkou, jež však nekončí jinak, než hrdinským eposem oslavujícím Ashovo epizodní vítězství.
„Time Traveler” poskytuje atmosférický výlet do temnoty, kterou naštěstí osvětluje optimismus síly dobra a dramatické přitlačení na pilu úvodním motivem. To „Ash Splits” hraje na nervy stejně jako skutečnost vlastního rozdělení na mysl hlavního hrdiny. Chvíli děsí, chvíli baví tanečním rytmem. Stejně jako „Little Ashes“. Vtipné hudební variace se střídají v práci nepřeberného množství použitých nástrojů, které jsou stejně neposedné jako pidimužíčci, které je nemožné chytit. Ale když už k tomu dojde, je to pro ně konec značně drtivý. V další skladbě už je Ash spoutaný. Je to pro něj taková hrůza, že si autor vypůjčil a řádně předělal motiv z Goldsmithova díla The Omen.
„Night Court” je odpočinek v duchu lyrické hry na loutnu. Předehra deváté projížďce lesem, jež využívá hrůzostrašného šepotu a podivných zvuků, které přechází do pohádkově naléhavé gradace. „The Pit” naopak pochoduje v děsivém rytmu.
„Foul Thing” oslavně vyhrožuje hrdinovi tklivými hlasy. Poté přichází Elfmanův „March Of The Dead“. Pochodová dramatická záležitost, která naléhá na nervy obránců hradeb údernými vzlety nástrojů. „Whites Of Their Skulls” je válečnou vřavou samou. „The Deathcoaster” vítá jisté vítězství dobra a oslavuje hrdinství hlavní postavy.
„On The Parapet” se schyluje k vyřizování účtů. Nástroje se šikují podle potřeby a vzájemně svádí bitvu mezi temnými žesti a radostnými smyčci. Souboj je vyrovnaný, a tak se přesouvá do další smrště dramatického bití, kde má dobro mírně navrch. Výsledek klání však ještě musí zpečetit „Skeletor“, který lano přetahuje do říše zla, kam je ono samotné nakonec posláno a kde setrvává i „Soul Swallower“. Na zemi kraluje odvaha těch, jež nesou jméno „Manly Men“. „End Titles” se již nese v duchu vítězství a bujaré oslavy.
Hodnocení
Již úvodní skladba ukazuje, že se LoDuca od druhého dílu příliš nevzdaluje. Alespoň co se týče formální stránky. Opět předkládá množství motivů a míchá je do sebe tak, že si je lze po prvním poslechu zapamatovat či rozeznat jen s velkými obtížemi. Zvláště při délce, jakou dané dílo disponuje.
Army of Darkness vyžaduje velkou dávku pozornosti. Rozhodně se nejedná o oddychovou záležitost, i když jisté uvolnění při jejím poslechu předem vyloučeno není. Potěšující může být, že není pro posluchače a jeho energetické zdroje až tak náročné jako Evil Dead II, tudíž je daleko stravitelnější.
Co se týče obsahu, soustředí se autor opět na představení spousty rozmanitých kliček, vsuvek, melodií. Již jich však, zdá se, nenabízí tolik, respektive vzdal se neorchestrálních vložek. V celkové zvukové složitosti se značně umírnil a drtivou většinu realizace zvuku přesunul na bedra orchestru. Tak se mu daleko snadněji daří po celou dobu udržet atmosféru, která tentokrát sklouzla spíše k fantasy a typickému hudebnímu doprovodu filmu odehrávajícího se ve středověku, k čemuž přidal i trochu nefalšované zábavnosti.
Komplet, do něhož svým dílem přispěl skladbou „March Of The Dead” i Danny Elfman, vyznívá pro původní potřeby obrazového materiálu velmi pompézně. Děsit tak tento soundtrack nedokáže, alespoň ne v rozsahu Evil Dead II, snad jen částečně s blížícím se koncem. Možné z tohoto plynoucí nedostatky vyvažuje skutečnost, že je dílo konzistentní a nevypadá jako slepenec nesouvislých skladeb. Příjemně se tak poslouchá.
Dostupnost
LoDucovo dílo je běžně dostupné za standardní průměrné ceny starších soundtracků.
Seznam skladeb
- Prologue (02:57)
- Building The Deathcoaster (01:57)
- Give Me Some Sugar / Boneanza (02:00)
- Time Traveller (02:42)
- Ash Splits (02:20)
- Little Ashes (02:44)
- Ash In Chains (03:04)
- Night Court (01:41)
- The Forest Of The Dead / Graveyard (02:52)
- The Pit (02:06)
- God Save Us (01:32)
- Foulthing (01:10)
- March Of The Dead (03:55) (Danny Elfman)
- Whites Of Their Skulls (01:37)
- The Deathcoaster (02:03)
- On The Parapet (02:45)
- Ash Bucklers (02:33)
- Skeletor (01:56)
- Soul Swallower (00:48)
- Many Men (01:53)
- End Titles (05:26)
Celková doba: 50:01 min
Army of Darkness opouští děs a hrůzu ve prospěch zábavy, stejně jako samotný film. I přes značnou komplikovanost se poslouchá celkem snadno, snad i lépe než jeho předchůdce.