Úvod
V roce 1989 se v kinech znovu objevil řádící maniak Freddy Krueger z Elm Street, tentokráte pod rouškou názvu The Dream Child. Koncept jím opustil 80. léta a i když není zrovna nejlepší, rozhodně se za svoje ukončení dekády nemusel stydět. A to ani hudebně, za což si může gratulovat Jay Ferguson, jehož dílo vydalo hned několik labelů, mezi nimiž figuruje samozřejmě tradičně Varése Sarabande.
Rozbor
Úvodní skladba nechává znít varhany a vytváří tak jisté náboženské prostředí, které je víceméně charakteristické i pro čtvrtý track, k němuž se posluchač dostává přes zhororovatělý dětský hlavní motiv (Main Title) a značně přetransformovaný charakteristický zápis v knize NoES z předchozích let (It´s a Boy). Pátá skladba potemňuje, načež přichází tvrdé údery šestky, která je střídána opět temnějším prostředím sedmičky, v níž se objevuje zvuková složka z Main Title.
Jako výstřel a obrat o několik desítek stupňů působí rytmicky svižná a melodicky příjemná osmá „Don´t Dream and Drive”. V souladu s názvem vytváří dojem neskutečně rychlé a nebezpečné jízdy. Skladba pojí elektroniku s elektrickou kytarou a vytváří jednu z nejlepších skladeb díla a celku NoES jako takového.
S devátou přichází opět nejistota, která ulpívá za procházející temnotou, jež tu ta tam vykřikne strachem a napětím. Návrat k rytmice a kytarové svižnosti, to je jedenáctá „Hell on Wheels”. Že zde byly všechny ingredience smíchány s bravurou osmé skladby, není snad třeba sáhodlouze obhajovat. Ostatně ani dramatický náboj skladby číslo třináct.
Surový syntezátorový děs (v dobrém smyslu slova), to je „Shower”. O něco delší projížďku děsem poté nabízí šestnáctá a sedmnáctá kompozice. Po nich přichází příhodně nazvaná „Super Freddy”. Představuje tradiční Freddyho motiv v comicsovém zabarvení a orchestrálním balení.
Z dalšího mixu tracků nejvíce vystupuje atmosférická „Amandas Tune”. Ta je o sobě ještě docela klidná, ale čím více se blížíme k závěru, tím více se tlačí na pilu. Již „Don´t Look Down” neskrývá touhu zahánět všechny do kouta, což v dokonalost dovádí třetí skladba od konce.
Hodnocení
Pro Fergusonovu Noční můru je charakterická zásadní skutečnost, která možná mnohým posluchačům může vadit. Upozorňuje na sebe již při náhledu na počet skladeb. Když si uvědomíte, že je jich 30 a v souhrnu tvoří jen něco málo přes 45 minut čistého poslechového času, je jasné, že je třeba se připravit na malé střípky roztříštěné dílo. Skutečně je to jedním z nedostatků soundtracku. Když už totiž přichází zajímavý motiv či pasáž, končí, sotva začal(a). Jsou tu však na druhé straně skutečnosti, které tuto danost vyvažují.
Jednak je to celkový nádech díla, jednak bohatost a opakování témat. Ferguson vytvořil mimořádně atmosférický soundtrack, pohybuje se od klasického hororu po pohádkové fantasy. Se snovostí je to trochu horší, protože ta zde splývá s temnotou. Dodává tak nejen obrazovému materiálu punc skutečnosti.
Zvolil temné pozadí, které všechny skladby jako by propojuje. Samozřejmě i on předvádí, že umí využít četných variací, a to nejen tradičních melodií, ale i svých vlastních. Přináší celou škálu zvuků a kratších propojení tónů, jež využívá pro podkreslení určitých scén. I když všechny patří do temného konceptu NoES, každá představuje jeho rovinu v jiném světle, potažmo temném oparu. Lze nalézt kolem tří až pěti hlavních motivů, které se v průběhu díla opakují, a to tak pravidelně, v jednotlivých skupinkách, až to budí dojem šablonovitosti.
Dílo, ač tvořené mozaikou mnoha částí, nepůsobí kupodivu nejednotně, ale naopak velmi atmosféricky a vzhledem k mistrnému promíchání motivů napínavě. Je také místy náročné na pozornost, což je již nutnost zakódovaná v počtu kompozic.
Dostupnost
Pátá Noční můra je naštěstí oproti svým dvěma předchůdcům daleko snadněji sehnatelná. Patří ostatně k tomu lepšímu, co bylo v rámci ságy na disk natočeno, což je snad pro lehčí dostupnost dostatečným zdůvodněním.
Seznam skladeb
- Prologue – Elm Street Kids (00:47)
- Main Title (03:22)
- It’s A Boy (00:59)
- Freddy Delivers (01:18)
- Family Plot (01:32)
- Yvonne Takes The Plunge (00:54)
- Mr. Sandman Bring Me A Dream (01:17)
- Don’t Dream And Drive (01:44)
- Like Father LIke Son (02:02)
- Mark Visits Elm Street (01:43)
- Hell On Wheels (02:10)
- Another Brick In The Wall (01:30)
- Stuffed/Choked (Gag Me With A Spoon) (01:32)
- Shower (00:43)
- The Asylum (01:13)
- There Was A Crooked Man (01:51)
- Freddy’s Stroller (01:22)
- Super Freddy (01:17)
- Twins (01:15)
- Freddy Cuts Up (01:47)
- Mr. And Mrs. Jordan (01:47)
- Party At Club Fred (01:27)
- Amanda’s Tune (01:23)
- Jacob’s Story (01:00)
- Bewitched Bothered And Bewildered (01:15)
- Don’t Look Down (00:46)
- St. Elm Street’s Child (01:59)
- Toys For Tots (01:19)
- I’ve Got You Under My Skin (00:54)
- Kicking And Screaming (01:03)
- Womb With A V.U. (01:52)
Celková doba: 45:03 min
Po velice příjemném čtvrtém dílu je Dream Child po hudební stránce sice poněkud rozptýlenější záležitost, nicméně skladatelsky a hlavně zvukově vyzrálá temná jízda, která je s ostatními díly nezaměnitelná.