Close Menu
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
  • Home
  • Kontakt
  • Pro autory
  • Registrace
  • Zapomenuté heslo
  • Přihlášení
Facebook
SvetHororu.cz
  • Hororové filmy
  • Hororové seriály
  • Hororové knihy
  • Hororové hry
  • Soundtracky
  • Postavy
  • Články
SvetHororu.cz
Home»Soundtracky»Nightmare on Elm Street VI (Brian May)

Nightmare on Elm Street VI (Brian May)

prasoidnapsal prasoid19. 11. 20084 minuty čtení Soundtracky

Úvod

V roce 1991 spatřil světlo světa snímek Freddy´s Dead: The Final Nightmare (Freddyho smrt: poslední noční můra). Zde došlo ke konečnému zúčtování mezi silami dobra a zla, ale naneštěstí taktéž ke konečnému zúčtování s konceptem co se týče filmařského zpracování a celkové kvality a divácké přitažlivosti. Je to jeden z nejméně oblíbených a nejsušších dílů série, ne-li dokonce ten nejhorší. O to větším paradoxem je, že soundtrack nevykazuje vůbec žádné známky neprofesionality nebo dokonce nudy. Jeho autorem je Brian May a vydal ho (mimo jiné) label Varése Sarabande.

Rozbor

Otevířáček „Opening Titles” nás zve do temného prostředí, v němž setrvává i „Main Title“, jež ve zřetelné variaci připomíná klasický motiv. Na moment zrychluje, aby se uklidnila a dopřála snové rozjímání (tu klidnější, tu temnější), v němž pokračují i další skladby.

Šestá „Wizard Of Odd” se vrací k rychlosti druhé skladby a nechává v posluchači vzbudit představu dvou zřetelných inspirací. Jednou je Mayův koncept Mad Max (pokud se ptáte oč jde, Brian May je autorem hudby k filmům Mad Max 1 a 2), druhou úvodní motiv seriálu Tales from the Crypt (k jednomu dílu rovněž přispěl). Zvláště druhá vyznívá značně komicky.

Desátá „No Kids At The Fair” se přesouvá do oblasti tklivosti. Postupně přitvrzuje a přesouvá se do podobně pojaté „Map Hell“, z níž vykvétá „Freddy 101” jako mírnější kvítek, který i přes lehčí houslový stonek stejně nezapře pro jemnou duši nebezpečný kořen. Jste-li v ostatních dílech série alespoň trochu zběhlí, pak vám jistě neunikne důrazné připomenutí Freddyho pomsty z taktovky Chrise Younga ve 13. skladbě.

Patnáctá kompozice přináší nový zvukový prvek elektronických kláves, i když velmi krátký. Ve stejné tendenci novoty (v rámci tohoto díla) pokračují i následující kousky. V „I Hate This House” se zřetelně rýsuje úderně-táhlé téma dramatu a intenzity Freddyho nemilosrdnosti, z níž přechází pachuť temného konce oběti do osmnáctky.

Devatenáctá „Defend Myself” vedle již tradiční atmosféry nabízí i několik okamžiků, v nichž se pokouší na světlo dostat romantika. Ta je následně umlčena snovým výletem a hrůzným pronásledováním v „Maggie Faces Freddy“.

Skladbou „It´s Me or Him” začíná finále. May ho rozjíždí z nevinných strunných rezonancí do závěrečné gradace. Pokračuje temným plížením, aby mohl stále více tlačit na pilu a podpořit příchod „Freddy Into Reality“. Předposlední „It´s Me or Him 2” je hra na schovávanou, vrcholící střetem u pikoly v „Happy Father´s Day“, jednom z technicky i atmosféricky nejlepších zářezů desky. Toť skutečně důstojné zprovození Freddyho z povrchu zemského. I když mohlo být ještě dramatičtější.

Hodnocení

Již první skladby odhalují základní zbraně desky. Jednak navozují standardní atmosféru, a to pro celek Nočních můr až neobyčejně intenzivní a vtíravou, jednak pracují (zvláště druhá) s klasickým motivem NoES. Ovšem pozor. May, dá se říci, rezignuje na tradiční formu, a to elektroniku. Z velké části nechává ke slovu přistoupit klasické nástroje. To mu umožňuje vdechnout hudbě úplně nový rozměr, stejně jako se to podařilo v případě druhého dílu Youngovi. Ač jsou obě díla nepochybně jedna z nejlepších (v rámci ságy), je až s podivem, že jejich filmoví nositelé jsou považováni za nejhorší. Nabízí se proto otázka, proč bylo plýtváno nejlepší hudbou a talentem na neoblíbené filmy. Náhoda? Nebo jsou daní skladatelé pro koncept až moc dobří a jejich symfonická hudba samotnými filmy nestravitelná?

Tak či tak, May představuje vyváženou směs vlastních postupů a známého tématu. Všechny skladby jsou spojeny jednotnou atmosférou, jež vychází ze střízlivé kombinace symfonie a elektroniky. Zvláště snové motivy jsou v jeho podání až mysteriózně úchvatné. Mnohdy taktéž nechává do popředí vystoupit odkazy na svá předešlá díla. Fakt, že je v mnoha skladbách zřetelná povědomá melodická a postupová linie, vychází nepochybně z toho, že May má charakteristický hudební rukopis, který poznáte již od prvních tónů.

Dostupnost

Tento soundtrack se dá kupodivu stále relativně dobře sehnat, stačí se trochu porozhlédnout.

Seznam skladeb

  1. Opening Titles (01:32)
  2. Main Title (02:19)
  3. Doc´s Dream Theory (01:53)
  4. John´s Eyeball (01:17)
  5. Maggie´s First Dream (00:52)
  6. The Wizard Of Odd (00:40)
  7. The Dream Continues (00:43)
  8. John´s Dream (01:29)
  9. Crossing The Lines (00:36)
  10. No Kids At The Fair (02:06)
  11. Map Hell (01:04)
  12. Freddy 101 (02:01)
  13. There´s No Way Out (01:42)
  14. Checking Out The House (01:12)
  15. Mama´s Q-tip (00:38)
  16. Freddy Wins (00:53)
  17. I Hate This House (02:37)
  18. Back With Doc (01:39)
  19. Defend Myself (01:44)
  20. Maggie Faces Freddy (03:34)
  21. Tracy´s Dad (01:31)
  22. Tracy And Freddy´s Fight (01:17)
  23. It´s Me or Him (02:43)
  24. Freddy´s Dad (01:04)
  25. Freddy Is Made Forever (00:32)
  26. Freddy Into Reality (02:08)
  27. It´s Me or Him 2 (01:41)
  28. Happy Father´s Day (04:18)

Celková doba: 45:45 min

90%

Nedostatkem díla je zdání, že toto hudební pojetí se do Noční můry moc nehodí. Taktéž bystrému posluchači neunikne absence působivých gradací, kterých se zde nachází na daný Mayův potenciál velmi málo. Největším zklamáním může být poněkud sterilnější závěr a taktéž skutečnost, že téměř žádná skladba z ostatních nevyčnívá, ale vzhledem k tomu, že celé dílko je jednou velkou přehlídkou skladatelského umění par excellence, nejsou podobné výtky na místě. Snad jen komplikovanost, kterou však na sebe rozsáhlé symfonické orgie váží jaksi automaticky.

Sdílet Facebook Twitter Pinterest Email WhatsApp
Avatar
prasoid

Jsem: jako počasí, většinou kliďas/ Mám rád: srandu politou krví - horror comedy/ Hudba: heavy (80. léta, Queensrÿche...), ost (Goldsmith, Young...)/ Knihy: Klaus Mann, Stephen King, Poe.../ Filmy: 80. léta (horory, akční, sci-fi), National geographic/ Filosof: Schopehauer, Buddha/ Hrdina: Banana-man/ Ideologie: X/ Chybí mi: vousy

Další z kategorie

90

Mist, The (Mark Isham)

13. 12. 2024napsal prasoid
100

Pet Sematary (Elliot Goldenthal)

12. 9. 2024napsal prasoid
Komentovat můžou pouze přihlášení uživatelé
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Oblíbené
  • TOP %
  • Nejnovější
70

Gremlins (1984)

7. 1. 2015napsal prasoid
70

Valentine (2001)

6. 9. 2023napsal Frenk
80

Child’s Play (1988)

28. 10. 2015napsal zbynek_smejkal
80

American Horror Story (2011), I. série

4. 1. 2012napsal Ondřej
93

Resident Evil Code: Veronica X (PS2 hra)

22. 6. 2023napsal j.calling.2bad
92

Dead Space (X360 hra)

5. 4. 2023napsal j.calling.2bad
90

I Am Legend (James Newton Howard)

11. 4. 2009napsal Frenk
90

Drag Me to Hell (Christopher Young)

25. 12. 2009napsal Frenk
50

Cold Meat (2023)

19. 5. 2025napsal solo
50

Haunting, The (1999)

18. 5. 2025napsal Beonica
40

Sorry About the Demon (2022)

17. 5. 2025napsal solo
50

Refuge (2023)

15. 5. 2025napsal solo
Náhodný výběr
40

Friday the 13th (2009)

22. 4. 2018napsal solo
30

Hazard Jack (2014)

16. 9. 2023napsal solo

Python

12. 2. 2023napsal solo
10

Bigfoot Vs. Zombies (2016)

31. 8. 2023napsal solo
Nové komentáře
  • Šárka Jandová: Knižní hororová novinka: Dokonalé zlo
  • Ondřej: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • dr.solfernos: Dog Soldiers (2002)
  • Šárka Jandová: Jeepers Creepers: Reborn (2022)
  • jino: Candyman (1992)
Vyhledávání

Pro všechny příznivce hororového žánru. Recenze hororových filmů, seriálů, knih, her a soundtracků. Novinky ze světa hororu, články, filmové postavy.

Facebook
Nejlepší recenze
100

Cabinet des Dr. Caligari, Das (1920)

17. 9. 2022napsal Beonica
100

Return of the Living Dead (1985)

20. 9. 2023napsal jino
100

Cloverfield (2008)

4. 11. 2023napsal Frenk
Nejnovější recenze
50

Cold Meat (2023)

19. 5. 2025napsal solo
50

Haunting, The (1999)

18. 5. 2025napsal Beonica
40

Sorry About the Demon (2022)

17. 5. 2025napsal solo
© 2006 - 2025 SvetHororu.cz
  • Ochrana osobních údajů
  • Zásady cookies (EU)

Napište hledaný výraz a potvrďte Enter. Nebo akci stornujte klávesou Esc.

Cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytics
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Nastavení
{title} {title} {title}