Úvod
Po dvou mizerných AvP (2004 a 2007) dostal Robert Rodriguez konečně zelenou – mohl se pustit do volného pokračování legendárního Predátora, jehož je fanouškem. Snímek pojmenoval jednoduše Predators (2010) a producentsky ho zaštítil. Režie se ujal Nimród Antal, hlavní roli ztvárnil Adrien Brody. Jak se vám tato pocta původnímu dílu líbila, nechám na vás, ohlasy jsou ale rozhodně lepší než u výše zmíněných crossoverů . Hudbu zajistil John Debney, který podobně jako film kráčel ve stopách originálu. Soundtrack k poslednímu vesmírnému honu vydalo La La Land Records po premiéře filmu.
Rozbor a hodnocení
Předně bych rád ocenil a ověnčil práci Alana Silvestriho. To, co vytvořil v roce 1987, se nedá nazvat jinak než jako majstrštyk. Soundtrack k původnímu Predátorovi je zkrátka úchvatná záležitost, jedná z mála kompozicí, která má natolik specifické prvky, že se vám jednotka majora Dutche v rozpáleném pralese vybaví už po pár okamžicích. Zkrátka nadčasová věc. A Debney měl povolení z ní čerpat. Jak toho využil?
John Debney je skladatelem velice plodným. Za posledních deset let složil hudbu ke čtyřicítce filmů všemožných žánrů a kvalit. Rozhodně nepatří mezi elitu, kterou si pro své účely hýčkají velcí režiséři. Spíš evokuje podobně pracovitého Marca Beltramiho, který si rovněž nevybírá. Za nejlepší Debneyho dílo je všeobecně považována kompozice k dobrodružnému Cutthroat Island (Ostrov hrdlořezů, 1995).
Soundtrack tedy jede ve stopách hlavních motivů z původní partitury, ale nejedná se samozřejmě o doslovnou kopii. Tu a tam se najde nějaká ta Debneyho vlastní omáčka (třeba “Hound Attack”), tu „nevlastní“ doplňuje o drajvy, rozšiřuje o gradace a dělá tak z výsledného díla velkolepější poslech. Na druhou stranu se tím trochu ztrácí onen Silvestriho dokonalý minimalismus a moderní pojetí občas trochu škodí.
Na „oldschoolovou“ kostru je v některých momentech totiž našroubována elektronika tvořící roztodivné efekty nebo třeba elektrické kytary. Nepůsobí to moc dobře. Je ale také jasné, že tohle je střet staromilce a moderny a skloubit jej do vydařeného mixu je nesnadné. Více to bude vadit ctitelům klasiky než těm, kteří s tímto dílem vstoupí do Predátoří mytologie poprvé. To je také důvod, proč je hodnocení tak obtížné. My jsme už zkrátka tohle jednou slyšeli.
Pocit zbytečnosti však nepřekryje sílu hudby, z níž kompozice čerpá. Opět si lze užít „tichý děs“, nervózní prostředí džungle a atmosféru strachu. Bohužel zhruba po půlce už jsou náboje tak trochu vystřílené, protože 70 minut je zkrátka moc a zas až tak velkou zásobu nápadů při variování Debney nemá. Tady se sluší připomenout práci Bryana Tylera, který ve druhém AvP pracoval s větším prostorem a naopak svou hudbu pouze doplňoval o některé známé prvky z mytologie vesmírných monster.
Seznam skladeb
- Free Fall (3:06)
- Single Shooter (2:08)
- This is Hell (4:10)
- Cages/Trip-wire (3:51)
- Not of this Earth (2:50)
- Hound Attack (4:08)
- We Run We Die (4:39)
- Predator Attack (1:46)
- Meet Mr. Black (1:15)
- They See Our Traps (2:26)
- Over Here (2:24)
- Smoke (2:38)
- Nikolai Blows (2:10)
- Stan’s Last Stand (1:49)
- Hanzo’s Last Stand (3:08)
- Leg Trap (2:22)
- Take Me to the Ship (2:04)
- Edwin and Isabelle Captured (1:33)
- Predator Fight, Royce Runs (3:15)
- Twisted Edwin / Royce Returns (3:25)
- She’s Paralyzed (6:05)
- Royce vs. Predator (2:39)
- Let’s Get Off This Planet (3:01)
- Theme from Predator (1:45)
Celková doba: 68:40
O.S.T. Predators jdou sice opačným směrem, nepřináší mnoho nového, ale vzhledem ke kvalitám svého předchůdce snad ani nemůže zklamat.
nádhera, film som ochotný pozerať aj viackrát len kôli hudbe, pre mňa zásadné hudobné dielo svetovej kinematografie