Úvod
Horor Obřad (2011) – vyprávějící o mladém knězi, který se v Římě učí exorcistou – měl v rukou dva triumfy. Na postu režiséra usedl švédský rutinér Mikael Hafström (Pokoj 1408) a v jedné z hlavních rolí se představil slavný Anthony Hopkins. Na kolik vás snímek s tímto zajímavým výčtem faktů zásáhl, nechám na každém zvlášť, názory se totiž jako vždy různí. Každopádně o hudbu se postaral Alex Heffes, pro mě osobně doposud neznámý skladatel. Ještě dřív, než si o jeho práci povíme, dodejme, že tento soundtrack vyšel nedlouho po premiéře filmu pod záštitou Silva Screen Records.
Rozbor a hodnocení
Nejprve tradičně pár slov o autorovi. Alex Heffes má za sebou několik filmů – většinou se jedná o televizní produkci či o DVD trh – a seriálů. Vzestup jeho kariéry se koná s oscarovým Posledním skotským králem, v roce 2009 ozvučí thriller Na odtřel a nedávno spolupracoval s Brianem Reitzellem na Červené Karkulce. Zkušenosti tedy spíše nevelké, ale o to větší měl motivaci s ambiciózním hororem Obřad.
A skutečně to tak ze začátku vypadá. Heffes překvapuje pečlivým budováním napětí a mixem klasické instrumenty a elektroniky, což v posluchači vyvolává pocit zajímavé stylizace. Bohužel je to však jen nenaplněný příslib. Skladatel sice dokazuje, že není úplným nováčkem a ví, jak zaujmout, to ale tento soundtrack nevysvobodí z kolonky obyčejné hororové rutiny.
I když hororové! Heffes se do děsivější roviny příliš nepouší. Zůstává spíše u náznáků a občas to doplní nějakou tou gradací („ The First Exorcism“), jinak se ale drží poklidnějšího ztvárnění a zejména budováním hlavního motivu, který je jednoduchý, ale účinný. Prostor občas dostane i nějaká emocionálnější pasáž, což taky není na škodu. Jinak se ale jede ve stejném duchu, což má neblahý vliv na celkový poslech – dostavuje se totiž utahanost.
Zprvu je drama svěží hlavně díky občasnému skvělému podbarvení (ať už díky elektronice, sboru či vhodně zvolenému nástroji), ale vždy je to jen na krátkou dobu. Jakoby se skladatel bál experimentovat, jakoby se nechtěl pouštět vstříc novým možnostem. Zůstává na pevné kostře poctivé instrumnety, jako za starých dobrých soundtrackových časů. Paradoxně je to ale právě to, co ho zabíjí. Alespoň pro mne. Že by Heffes neměl koule? Nebo ho drželo v “mantinelech” studio?
Seznam skladeb
- The Procedure (02:00)
- Going to Rome (03:10)
- The Accident (02:46)
- The First Exorcism (03:07)
- God’s Fingernail (02:27)
- Rosaria Coughs Up the Nails (04:34)
- Michael Remembers / The Hospital (07:12)
- Angeline’s Story (03:02)
- Phone Call to Father (02:02)
- The Terror Is Real (04:24)
- Exorcism of Lucas Pt 1 (07:33)
- The Final Exorcism (06:41)
- The Farewell (07:13)
Celková doba: 56:17
Zkrátka posluchatelné, ale ne až tak záživné. Skladatel dokazuje, že má na víc. Občas dodá dynamiku, občas skvěle podbarví, ale poslední třetina je už jen natahovaná kaše a ani téměř hodinová stopáž tomu nepomáhá. Soundtrack tak nedokáže téměř nikdy strhnout a neobsahuje nic, z čeho bych se posadil na zadek. Dopadlo to tedy podobně jako samotný film. Řemeslně mu není co vytknout, ale kult z toho prostě nebude.
az na jeden dva zabery je to film o nicem. tema jse a vse kolem exorcismu ale jinak nifmof
Tohle je recenze soundtracku!