Úvod
Nový horor nadaného Jamese Watkinse (Jezero smrti) nese název Žena v černém a odbyl si premiéru v polovině února 2012. Vypráví o tajuplné ženě, která si jako daň za návštěvu svého domu vybírá dětskou oběť ve zdejší vesnici. Hlavní postavou je však právník Arthur Kipps, který se celou záhadu pokusí rozluštit. Film sklidil celkem slušné kritiky a díky účasti Daniela Radcliffa (Harry Potter) je z něj i finanční hit. O hudební doprovod se postaral stále neskutečně plodný Marco Beltrami, jehož soundtrack vydalo společně s premiérou filmu studio Silva Screen Records.
Rozbor a hodnocení
Beltrami se soustředil především na pečlivé a pomalé vykreslení tajuplné atmosféry a proto lze celý soundtrack označit za poklidnější záležitost. Už první kousek „Tea for Three Plus One“ ale naznačí, že se můžeme těšit i na okořenění skladeb rozličnými zvuky nástrojů, které vytvářejí různé efekty – třeba cinkání, šepot, šelest větru apod. Podobných věcí je v tomto díle hned několik, zaroveň však jen tolik, aby to nezastínilo celou dramatickou klenbu, kterou Beltrami vytváří.
Jsou tu zkrátka hlavně pro zpestření. Pravdou ovšem je, že když je odstraníme, zbude nám už jen ono neustále se opakující „tajemno“ bez silných okamžiků. Jen vyjímečně se třeba objevuje horor či děs a to je docela nuda. Skladatel tentokrát nepotřeboval ani nějaké drajvy a gradace – samozřejmě až na vyjímky, třeba „Rising from the Mud“ – ale jel si tu svoji až do konce. Hodinová stopáž tomu moc nepomohla.
Lépe si Beltrami vede v emocionálních rovinách, které na mě několikrát dýchly. Za vrchol na jeho nejnovějším albu tak považuji především „Into the Fire“, která konečně předvede něco velkolepějšího. Není se co divit – tohle je zlomová část i ve filmu, podle kterého se hudba dělala a Beltrami ho vystihl. Škoda, že podobných kousků není na soundtracku více.
Když se ještě vrátím k oněm efektům cinkání, zvonění a švitoření, musím ještě zmínit, že tu a tam se ozve i nějaký ten mužský hlas a v desáté „ The Door Opens“ je dokonce do skladby vložena sekvence houpajícího se křesla z filmu. A není to vůbec zlé. Jsou to ale jen krátké vsuvky, nesmíte čekat burácející „zvonkohru“ jakou má ve své parádě Christopher Young (Hellrasiser, Drag Me to Hell). Beltrami jde klidnější cestou. A nudnější.
Seznam skladeb
- Tea for Three Plus One (1:40)
- The Woman In Black (1:56)
- Crossing the Causeway (2:24)
- Bills Past Due (1:21)
- Voices in the Mist (2:00)
- Journey North (2:56)
- Cellar Eye (2:48)
- First Death (2:00)
- The Attic Room (1:56)
- The Door Opens (1:45)
- Fireside (2:30)
- You Could Have Saved Him (2:57)
- Crazy Writing (2:15)
- In the Graveyard (2:56)
- Elisabeth’s Vision (3:39)
- Into the Fire (3:57)
- Jennet’s Letters (2:12)
- Race to the Marsh (2:11)
- Rising from the Mud (3:12)
- Summoning the Woman In Black (4:26)
- Reunion (1:41)
- Arthur’s Theme (2:46)
Celková doba: 55:38
V mých čích je teda soundtrack na Ženu v černém zklamání. Počáteční radost z něčeho „originálního“ ve mě postupně klesala a v závěru to byla už hotová letargie, byť ve skvělé technické kvalitě. Jako by Beltrami tu hudební ponurost nalil do mé hlavy. Ale tak nezáživně, že o další poslech této kompozice už věru nestojím.
Ted se po dlouhé době dívám na tento soundrack a divím se, co za idiota píše komentář k jeho filmu a hle, jsem to já. Njn, nicméně, co se hudby týče, tak asi není tak valká, vzhledem k tomu, že si ji vůbec nepamatuji. Pokud je hudba dobrá, tak ji většinou ve filmu registruji. Ale pokud jde stáhnout, tak to udělám a pak posoudím a napíšu.
Byla jsem překvapena, jak se mi film líbil, jelikož jsem od toho čekala, abych byla upřímná mnohem méně. Navíc Daniel Radcliffe na mě neudělal dojem ani jako Harry Potter, ani ve filmu prosincoví kluci. A proto jsem byla velmi příjemně překvapena, když když jeho velmi dobrý herecký výkon předčil má očekávání. Nicméně je to zřejmě film jako dělaný do kina. Atmosféra byla velmi hororová, kamera skvělá a co se týče vizuálmní stránky, tak jsem nemám žádné výtky..nevím, jak se mi to bude líbit doma, ale v kině to nemá chybu.
Tohle je recenze na soundtrack. Ale jsem rád, že se ti film líbil. Mě taky.